Actueel

eHealth

Tegenwoordig kun je via videobellen lekker thuis op consult bij de fysiotherapeut. Zo kun je werken aan herstel in je eigen veilige omgeving. De fysio blijft daarbij in de praktijk en geeft uitleg en advies omtrent de klachten. eHealth kan zeer behulpzaam zijn als je even snel advies wil inwinnen omdat je bijvoorbeeld niet zeker weet of je een bepaalde beweging wel of niet mag maken. Met videobellen kan je fysio beoordelen of de oefeningen goed uitgevoerd worden, direct aanpassen en ervoor zorgen dat je herstel goed verloopt. PhysiApp maakt dit mogelijk in de vorm van een online fysiotherapie consult.

Lees verder

Hoe ziet een online fysiotherapeutisch consult eruit?

  • Intake via videobellen
  • Online programma met oefeningen, vragenlijsten en voorlichtingsmateriaal
  • Eindevaluatie aan het einde van het programma

Tijdens de looptijd van het programma is er de mogelijkheid om feedback te geven na het afronden van de oefeningen, zo kun je aangeven of een oefening pijn geeft of een opmerking plaatsen als de oefening niet zijn doel treft. Tijdens het programma is er dus voldoende ruimte voor contact met je fysiotherapeut. Het programma is persoonlijk opgesteld en de uitleg is helder omschreven en voorzien van een instructievideo. Door analyse van de therapietrouw en de scores van de vragenlijsten kan de fysio eventueel bijsturen. Bij de eindevaluatie wordt besproken hoe het er voor staat met de klachten en of het eventueel nodig is om face-to-face contact af te spreken aangaande de klachten.

Is online fysiotherapie zinvol?

Vrijwel de meest effectieve behandelmethode is oefentherapie. In tegenstelling tot manuele verrichtingen, accupunctuur, massage en andere (pseudowetenschappelijke) behandeltechnieken is het voorschrijven van oefeningen in mijn ogen het meest effectief in de bestrijding van musculoskeletale klachten. Deze technieken kunnen wel complementair zijn aan oefentherapie. Zonder de stimulans om te (blijven) bewegen, kennisoverdracht en leefstijlcoaching is het verrichten van manuele manipulaties, accupunctuur etc. niet gericht op een aanpak van de oorzaak van de klachten maar slechts gericht op het bestrijden van de symptomen ervan.

Omdat de kracht van fysiotherapie ligt in de leefstijlcoaching, kennisoverdracht en het bevorderen van bewegen is eHealth een waardevolle aanvulling in de fysiotherapeutische zorg van tegenwoordig.

Voor wie is een online fysiotherapie consult zinvol?

De toepassing maakt het niet mogelijk om lichamelijk onderzoek uit te voeren, daarom is het van belang dat je weet waar je ongeveer last van hebt. De toepassing komt daarom het beste uit de verf bij klachten waardoor bewegen wordt bemoeilijkt. Fysiotherapie is immers de expert op het gebied van bewegen. Zo kan bijvoorbeeld een terugkerende rugklacht, een langer bestaande klacht van de nek/schouder, of een klacht van de knie goed behandeld worden zonder direct contact van een fysiotherapeut. Deze voorbeelden kunnen goed begeleid worden op afstand.

PhysiApp

PhysiApp stelt mij als fysio in staat om deze zorg op afstand te leveren. Het online consult kan echter nooit een normaal fysiotherapietraject vervangen, soms is een gedegen lichamelijk onderzoek nodig als er geen verbetering optreedt. Dan is het wenselijk om naar de praktijk te komen.

Via deze link kun je een online consult aanvragen.

Openingstijden

Maandag telefonisch bereikbaar
Dinsdag 09-12 / 13-21
Woensdag 09-12
Donderdag 09-12 / 13-21
Vrijdag 13-17
Zaterdag 09-12
Zondag gesloten
Een afspraak maken met FKFysio

Evenwicht pt. 1

Sta eens stil met je voeten tegen elkaar aan, de armen los langs het lichaam, kin iets ingetrokken en kijk rustig in de verte. Misschien valt het uitzicht tegen of is er van verte geen sprake. Misschien is het lastig om de voeten tegen elkaar te houden of wil stilstaan überhaupt niet. Misschien wil staan niet, maar je bent wel in staat om in de verte te kijken. Voor iedereen ziet de wereld er anders uit. Maar als we onze ogen sluiten gebeurt er bij ons allemaal iets, we wankelen. Dit komt omdat je zicht een belangrijke rol speelt in je evenwicht, een situatie waarin zonder verstoring geen verandering zal plaatsvinden. Het sluiten van je ogen is dus een verstoring. Het behouden van je balans laat je dus wankelen als je zicht wegvalt, maar je valt niet. Dit komt doordat je evenwichtsorgaan het nog prima doet en ook ben je nog goed in staat om te voelen hoe je gewrichten staan en hoe je spieren zijn gespannen. Dit samen zorg ervoor dat je in evenwicht blijft ondanks het wankelen. Nu kan het zijn dat je bent gevallen, hopelijk niet te hard, omdat je bijvoorbeeld problemen hebt met je evenwichtsorgaan of je spierkracht is verminderd. Het terugvinden van deze balans vergt inspanning.

Lees verder

Gelukkig kun je oefenen met evenwicht. Zo kun je trainen met lichaamsbewustzijn door expres je ogen te sluiten om bewegingen te maken die je alleen kan voelen en niet kan zien. Ook kun je oefenen als het evenwichtsorgaan niet goed functioneert. Zelfs het spelen van videospellen is een training in je oog-handcoördinatie. Dit kan op zijn tijd helemaal geen kwaad en hoeft niet altijd slecht te zijn voor je gezondheid. We zijn steeds bewuster bezig met gezond zijn. Te veel videospellen spelen is ongezond, te weinig is nadelig voor je oog-handcoördinatie. Dit gezond of ongezond zijn draait ook om evenwicht. Te veel is niet goed, te weinig ook niet. Het gaat over precies genoeg. Hoe vind je evenwicht in een constante voorwaarts bewegende maatschappij, waarbij social media dicteert hoe je te gedragen zodat je likes krijgt? Zeker als er sprake is van zo veel verstoringen dat verandering wel plaats moet vinden. Ben je zelf nog wel ‘in control’? Gelukkig is het zo dat je niet gezond gedrag hoeft te vertonen om gezond te zijn. Dus wees gerust als je nog nooit een videospelletje hebt gespeeld. Ook kun je prima gezond zijn zonder dat je aan crossfit, HIIT, Pilates, Yoga, hardlopen, triathlon, fitness of andere sporten doet. Dit houdt echter niet in dat je zonder beweging gezond kan zijn. Hier ben ik van mening dat het middel niet belangrijk is maar het doel, namelijk lekker in je vel zitten met een optimale lichamelijke conditie.

Vaak hoor je iemand zeggen dat het omhoog houden van alle ballen niet gemakkelijk is, deze personen kunnen feitelijk niet jongleren als je het ze vraagt, ze doelen dan op alle taken en verplichtingen die zij zijn aangegaan. Daarom heb ik mij dat jongleren maar aangeleerd, met drie ballen welteverstaan. Gelukkig heb je ook de keuze om het aantal zelf te kiezen, mocht het nu voorkomen dat je zegt te kunnen jongleren en ze geven je meteen vier of meer ballen dan gaat er iets mis. Dus lichamelijk kan ik jongleren, helpt dit dan ook om het gevoel van ballen in de lucht houden te vergemakkelijken? Is er een relatie tussen letterlijk en figuurlijk jongleren? En is dat dan gezond gedrag? Wie het weet mag het zeggen. Waar ik wel van overtuigd ben is dat je door evenwichtsoefeningen steviger in je schoenen staat en dat dit ervoor zorgt dat je zekerder over straat loopt. Letterlijk steviger in je schoenen staan welteverstaan. Het oefenen met balansverstoringen doet een beroep op je neuromusculaire controle, dit zorgt ervoor dat je in evenwicht blijft. Ook is gebleken dat trainen onder invloed van angst (anxiety, dit kan vertaald worden met angst, bezorgdheid, ongerustheid) een positief effect heeft op de motorische prestaties onder druk. Een gezonde spanning wordt opgeroepen door balansverstoringen. Dus oefenen met balans zal je weerbaarder maken als het gaat om lichamelijke inspanning onder druk. Deze kennis heb ik opgedaan in Portugal tijdens een cursus over surf trainingsmethodieken en deze kennis heb ik kunnen toepassen bij het oefenen van een veilig looppatroon bij ouderen. Dit in het kader van valpreventie en het verlagen van valrisico. Uit voor- en nametingen bleek ook dat zij minder risico liepen na een oefentraject. Mocht je problemen hebben met je evenwicht? Kom in beweging! Als het eng is om in beweging te komen is het wijs te bedenken dat deze angst alleen maar zorgt voor betere oefenresultaten waardoor je evenwicht in drukke omstandigheden nog beter wordt. Blijf in beweging, als het even niet lukt dan helpt FKFysio je graag verder. Door oefenprogramma’s aan te bieden die verweven zijn met balansverstoringen en houdingsgerichte oefeningen wordt er continu gewerkt aan de grondvoorwaarden voor een bewogen leven.

Oefeningen

Oefentherapie is een wetenschappelijk onderbouwde vorm van werken aan herstel. ‘Nekklachten? Als u deze oefeningen doet dan verdwijnen de klachten.’ ‘Last van uw knieën? Hier heeft u een speciaal oefenprogramma om de klachten te verminderen.’ ‘Artrose? Beweeg!’ ‘Rugklachten? Met deze oefeningen komt u er weer vanaf.’ Veel van deze uitspraken passeren de revue tijdens een behandeling met fysiotherapie, wat maakt een fysiotherapeut dan anders dan een personal trainer of een fitnessbegeleider? Als je naar de sportschool gaat krijg je ook een lijst met oefeningen, is dat dan ook niet een vorm van oefentherapie? Het verschil zit vaak in het feit dat de fysiotherapeut werkt met de doelstelling om klachten te verminderen en dat de personal trainer over het algemeen niet het herstel van klachten als doel stelt. De fysiotherapeut kan zich onderscheiden door goede diagnostiek, heldere doelstellingen en een optimaal resultaat, namelijk afname van klachten. De fitnessbegeleider zou dan na de fysiotherapeutische behandelingen door kunnen gaan met het onderhouden van de oefeningen.

Lees verder

Als je oefeningen doet dan is de kans op klachten aanzienlijk minder. Ook als de fysiotherapie sessies er op zitten en de klachten eigenlijk zijn verdwenen is het belangrijk om de oefeningen te blijven doen. Het allerliefste werken we samen naar een situatie waarin de oefeningen gewoonte zijn geworden. In dit geval zijn het geen oefeningen maar kun je beter spreken van tips en trucs aangaande houding en beweging. In andere gevallen is er sprake van een integratie in de (dagelijkse) activiteiten. Zo kan een gerichte warming-up voor het sporten klachten voorkomen of is de routine toepasbaar binnen de fitness/sportschool. Tegenwoordig is het dan ook gangbaar dat je zelfstandig oefent en periodiek een fysiotherapeutisch contact hebt om de voortgang te toetsen of om eventuele sturing in het oefenprogramma. De begeleiding tijdens het uitvoeren van de oefeningen kan dan onder begeleiding van de fitnessbegeleider of personal trainer. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat de oefeningen goed passen bij de klachten, dat de oefeningen niet de klachten verergeren en dat de oefeningen effectief zijn.

FKFysio wil je graag laten werken met de laatste ontwikkelingen en technologie om tot de beste resultaten te komen. Om oefeningen mee te geven wordt daarom gebruik gemaakt van een gloednieuwe app genaamd PhysiApp. PhysiApp laat je een door ons voorgeschreven oefenprogramma volgen via kristalheldere, Nederlands ingesproken oefenvideo’s. PhysiApp is gratis te downloaden uit de App Store en/of de Google Play store en je kan de oefeningen eventueel ook via internet bekijken. Je kan zelfs herinneringen instellen om de oefeningen uit te voeren, zodat je nog sneller resultaten bereikt! Tijdens de behandeling krijg je een code om toegang te krijgen tot het persoonlijke programma.

Het gebruik van PhysiApp helpt je de oefeningen regelmatig uit te voeren, ook kun je het oefenschema overal mee naar toe nemen zoals bijvoorbeeld naar de sportschool. Zo heb je altijd een steuntje in de rug bij het managen van de klachten. Oefenen blijft namelijk belangrijk.

Fysio voor bedrijven: kansen voor een groei in arbeidsproductiviteit.

De balans tussen werkdruk en arbeidsvermogen is waar ik vaak mee wordt geconfronteerd in de dagelijkse praktijk. Het herstel van deze klachten is niet altijd goed mogelijk en veelal wordt als reden de werkdruk gegeven. Dit heeft mij aan het denken gezet. Hoe kan ik aan een bedrijf uitleggen waarom hun werknemer klachten heeft? Welke parameters bestaan er voor werkdruk? Waarom wordt er niet serieus gekeken naar werkvermogen bij werk gerelateerde klachten in een acute fase? Een fysiotherapeut zou hierin kunnen faciliteren vanuit zijn kennis. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de fysio in kwestie verstand heeft van projectmatig werken, wet- en regelgeving, bestuurlijk informatievoorziening en met name van het huis van werkvermogen.

Lees verder

Daarom ben ik van plan om de masteropleiding arbeid en gezondheid te volgen. Voor nu bezit ik al de meeste competenties en ben ik mij gaan richten op het ontwikkelen van een adviseursrol op het gebied van arbeid gerelateerde klachten en duurzame inzetbaarheid. Zo heb ik de cursus aandacht voor de werkplek gevolgd en ben ik op zoek gegaan naar wat ik nog miste in mijn gereedschapskist. Uiteindelijk heeft mij dat geleidt naar Blik op Werk. Zij beheren de work ability index (WAI) en hanteren het huis van werkvermogen. Als re-integratie neerkomt op re-activatie geeft de opleiding fysiotherapie mij genoeg houvast om dit doel te bereiken. Op het moment van re-integratie op fysiotherapeutische basis ben ik gericht op motivatie en gedragsverandering waardoor ik iemand kan adviseren in het aanpakken van lang lopende issues die de huidige werkzaamheden in de weg staan. Aangaande risico’s voor lichamelijke klachten en fysieke belasting ben ik in staat te inventariseren waar de knelpunten liggen. Zo kan een werkplek worden geanalyseerd om de ideale zithouding te creëren. Maar daarbij kan geadviseerd worden bij zittend werk zoals een dynamische houding, een optimaal werkschema met afwisseling in belasting. Zonder het totale beeld te bekijken wordt niet gewerkt aan het verbeteren van de arbeidsproductiviteit. FKFysio duikt daarom in de organisatie om een volledige doorvoering van duurzame inzetbaarheid te doen realiseren. Goed zorgen voor het personeel levert wel degelijk geld op. Zo kun je ongeveer 6-7% aan onvoorziene arbeidskosten besparen. Een goede behandeling van het personeel zal ervoor zorgen dat zij ook de klanten goed behandelen.

Hoe behandel je dan het personeel goed? Is de maandelijks beloning met €’s niet al voldoende? Er wordt betaald en degene die betaald bepaald, dus de werkgever kiest hoe hij het personeel inzet. Als dit zonder fysieke en psychische problemen gaat is er niks aan de hand. Tot het moment dat er iets verandert. Hoe kun je dan zien wat er aan de hand is? Liever nog, hoe krijg je grip op de situatie nog voordat deze zich voordoet? Dit vergt een gedegen wijze van analyseren en onderzoeken die is ingebed in de gehele organisatie. Zo kan het zijn dat de processen niet in lijn zijn met de belastbaarheid van het uitvoerende personeel. Ook kunnen de voorwaarden voor een optimale werkhouding ontbreken. Bij de inventarisatie van de fysieke belasting kun je deze knelpunten goed opsporen. Op het individuele gebied, gezien per werknemer zijn er ook manieren om de eventuele knelpunten te vinden. Deze knelpunten komen in de fysiopraktijk tot uiting in lichamelijke klachten. Door testen en meten zoekt de fysio dan naar de aard van de klacht. Deze metingen en testen zijn dan ook goed te gebruiken in het opzoeken van de individuele knelpunten. Let wel, niet om deze te benadrukken maar om deze op te lossen zodat er geen klacht zou kunnen ontstaan. Zo klinkt het heel logisch om een fysieke fysiotherapeutische beoordeling te implementeren in het personeelsbeleid. Dit samen met interventies van preventieve aard kan ervoor zorgen dat het werkvermogen toeneemt en daarmee de arbeidsproductiviteit.